LEONI, Porsche i BMW ženú slovenské káble

Svetové automobilky so 70% podielom na svetovej produkcii motorových vozidiel používajú káble vyvinuté a vyrábané spoločnosťou LEONI AG Norimberg. Niekoľko tisíc zamestnancov pracuje pre nemeckú spoločnosť aj v jej dcérskych spoločnostiach na Slovensku.

Je ťažké uveriť, že korene celosvetového dodávateľa káblov, optických vláken a káblových systémov prevažne pre automobilový priemysel, spoločnosti LEONI, siahajú do 16. storočia. V období, ktoré sa len nedávno vymanilo zo stredoveku, ešte predsa nikto nemohol tušiť o vozidlách, ktorých sila nepochádza z konských kopýt, ale z nekonečného množstva káblových zväzkov.

No napriek tomu najväčší európsky producent káblov sa vo svojom životopise odvoláva ešte na rok 1569. V tomto roku totiž pri niesol Francúz Anthony Fournier z Lyonu do bavorského Norimbergu umenie „šitia“ odevov z jemných zlatých a strieborných drôtov a nití.

Luxusný tovar známy ako „Lyonese“, v nemčine „Leonische Waren“, predznačil nielen názov dnešnej LEONI, ale aj zamerania na drôtené výrobky. No len pred necelým storočím, v roku 1917, sa začalo s produkciou káblov, pričom výroba káblových zostáv má svoj začiatok v roku 1950.

Dnes má skupina LEONI 92 závodov v 33 štátoch sveta. Takmer 60-tisíc zamestnancov vytvorilo v roku 2010 obrat vo výške bezmála 3 miliardy eur.

LEONI AG vlastní niekoľko závodov aj na Slovensku - LEONI Slowakia Nová Dubnica, LEONI Cable Slovakia Stará Turá a LEONI Autokabel Slowakia Trenčín. Nemec Ralf Singmann šéfuje tretej menovanej spoločnosti. Tá je na Slovensku už od roku 1993 a jej odberateľmi sú výlučne podniky z automobilového priemyslu.

Podľa Singmanna všetko čo vyrobia, smeruje do Nemecka. „LEONI Autokabel Slowakia patrí do skupiny Palubných systémov - UBB Bordnetze a zamestnáva na Slovensku približne 2500 ľudí,“ predstavuje slovenskú dcérsku spoločnosť LEONI Autokabel Slowakia jej konateľ. Výrobu rozbehli „káblikári“ v prenajatých priestoroch v okrajovej časti Trenčína. Neskôr tieto priestory odkúpili, kompletne zrekonštruovali a rozšírili. Od roku 2004 má trenčiansky závod aj svoju mladšiu sestru.

Podobný výrobný podnik na výrobu káblových zostáv spustili aj v Ilave. Jeden rozdiel medzi nimi predsa len je. Kým Trenčín produkuje káble výlučne pre super rýchle automobily Porsche, Ilava zabezpečuje dodávky pre výrobcu luxusných áut BMW.

Niet sa čo čudovať, že výroba náročná na manuálnu zručnosť vyžaduje niekedy až tri tisícky párov rúk. Každé vozidlo je totiž spleťou tisícok metrov káblov. „Káblová zostava do jedného automobilu je dlhá v priemere 3,5 kilometra a je zložená z asi 1500 druhov vodičov.

Všetko to môže vážiť aj vyše 50 kilogramov,“ vyratúva niekoľko málo známych číselných údajov o ú trobách každého motorového vo zid la plných káblových zväzkov riaditeľ trenčianskeho a ilavského závodu.

Objem výroby v dvoch slovenských podnikoch patriacich do divízie Wiring Systems je úplne závislý od požiadaviek odberateľov. Pre dvojicu nemeckých automobiliek totiž produkujú v systéme just-intime. Ak sa darí predajcom Porsche a BMW umiestňovať svoje automobily na trhu, je dosť práce aj pre Slovákov.

V Trenčíne i Ilave vyrobia len toľko, koľko od nich vyžadujú odberatelia. Na druhej strane to znamená, že celý objem produkcie vždy predajú a na sklad nevyrábajú. Ralf Singmann upresňuje, že takto nastavená výroba si vyžaduje neustálu komunikáciu so zákazníkmi a objednávky prichádzajú len tri-štyri dni dopredu.

Ani taká mimoriadna udalosť, ako augustový požiar, ktorý zničil časť výrobnej haly „Porsche“ v Trenčíne, neznamenala prerušenie dodávky pre konečného zákazníka.

Výrobu rozbehli v rekordne krátkom čase v náhradných priestoroch.

V prípade záujmu nás neváhajte kontaktovať